Àmbit de la prevenció y la seguretat
En matèria de prevenció i seguretat, el cos de coneixements de la Criminologia ha de servir per contribuir al desenvolupament de polítiques públiques de prevenció i protecció dirigides a reduir els riscos de delinqüència i els efectes perjudicials que aquests poden causar en les persones i en la societat, tant en la seva vessant objectiva com subjectiva. El desenvolupament d’aquestes estratègies requereix disposar de capacitats per l’anàlisi de la realitat delictiva i el diagnòstic de necessitats d’intervenció, pel disseny i la implementació de programes enfocats a la resolució dels problemes i per l’avaluació dels resultats dels programes implementats.
Anàlisi i explicació dels problemes de criminalitat El grau de Criminologia pretén dotar a l’alumne de les capacitats adients per identificar, mesurar i interpretar informació sobre les diferents problemàtiques que tenen a veure amb la delinqüència, amb les seves causes i les seves conseqüències. A aquest efecte, s’assumeix que la criminalitat és fruit d’una complexa interacció de consideracions socials, econòmiques, ambientals, jurídiques i institucionals, i es defensa la necessitat d’elaborar diagnòstics de seguretat que serveixin de base per a l’elaboració d’estratègies de prevenció adaptades a les especificitats de les problemàtiques delictives identificades. Amb aquesta finalitat els alumnes disposen del marc teòric que permet identificar l’etiologia de la delinqüència i del marc metodològic que permet identificar les dades rellevants, analitzar-les i interpretar adequadament els resultats.
Anàlisi i explicació de la percepció d’inseguretat i la por al delicte: La criminologia parteix de l’acceptació que tant important és el coneixement de la criminalitat com ho és el coneixement de la percepció d’inseguretat, doncs aquesta pot tenir les mateixes conseqüències en les persones i en els espais que la victimització real, tot i que las variables que expliquen cadascun dels fenòmens són diferents. A aquest efecte, el pla docent inclou matèries que han de permetre a l’alumne mesurar la percepció d’inseguretat, valorar cóm afecta aquesta a la qualitat de vida de les persones i identificar si la seva distribució coincideix amb la distribució de la criminalitat que es detectada oficialment. Aquestes dades han de servir per plantejar estratègies que permetin ajustar la percepció d’inseguretat amb el risc real de victimització i millorar l’eficàcia de la ciutadania per exercir el seu rol d’agent de control informal del delicte.
Disseny i implementació de programes de prevenció: Amb la finalitat de dotar de competències als alumnes per treballar amb programes que permetin reduir els riscos de la producció de delictes i enfortir els factors protectors, el pla docent inclou formació sobre els diferents models de prevenció de la delinqüència i sobre la seva eficàcia. A aquest efecte, cal distingir entre: la prevenció precoç (quan es dirigeix als nens i les famílies en risc delictiu), la prevenció escolar (quan es focalitza en els joves i s’actua des de l’àmbit escolar), la prevenció comunitària (quan es focalitza en els barris amb més risc delictiu i es busca enfortir els vincles socials i millorar l’eficàcia col·lectiva) i la prevenció situacional (quan es focalitza en els espais i en la reducció d’oportunitats per cometre el delicte).{/slider}
Avaluació de les estratègies de prevenció: Els anàlisis sobre la eficàcia dels programes de prevenció de la delinqüència i de promoció de la seguretat haurien de permetre identificar les bones pràctiques, i les no tan bones, per tal de donar continuïtat només a aquelles que donin bons resultats i treballar per millorar la resta. Des d’aquesta premissa, el pla docent inclou matèries sobre avaluació de politiques publiques i sobre mètodes de recerca aplicats a l’avaluació de programes (mètodes quantitatius, mètodes qualitatius, sistemes d’informació geogràfica), i ho fa des d’un enfocament integral per tal facilitar el treball en xarxa de la multiplicitat d’actors involucrats.
Àmbit de l’execució penal, la reinserció social i l’atenció a la víctima
En matèria d’execució penal, el cos de coneixements de la Criminologia ha de servir per contribuir al desenvolupament de polítiques públiques d’intervenció amb persones responsables de la comissió de delictes que siguin eficaces per afavorir la reducció de la seva reincidència i la reparació del dany comes a la víctima i a la societat. A aquest efecte, el criminòleg pot resultar d’utilitat al servei de la justícia en cadascun dels moments que integren el procés penal, des de l’adopció de mesures cautelars en atenció a la perillositat criminal, fins l’elecció, la gestió i la supervisió de la sanció en atenció a un pla de treball coherent amb les necessitats d’intervenció de delinqüents i víctimes. A aquest efecte, el pla docent inclou tot un conjunt de matèries (com són les teories criminològiques, la psicologia criminal aplicada, el dret penal, el dret processal penal, l’execució penal, o la penologia) que doten a l’alumne de coneixements sobre el marc legal, el catàleg de penes, la detecció de necessitats criminògenes i els mètodes d’avaluació de risc de reincidència.
Assessorament tècnic a jutges i fiscals: Els estudiants de criminologia estan formats per poder proporcionar informació que sigui d’utilitat per jutges i fiscals a l’hora de prendre la decisió sobre l’aplicació l’execució de mesures cautelars i sancions penals. A aquest efecte, estan capacitats per recaptar informació sobre la situació personal i social de la persona subjecta a un procés penal, per valorar les sancions que, dins el marc legal aplicable al cas, serien més adequades per confrontar els factors criminògens de la persona i reduir el risc de reincidència, i per valorar la disponibilitat i la capacitat efectiva del penat de complir amb determinades sancions que requereixen la seva col·laboració activa.
Execució de penes i promoció de la reinserció social: Els estudiants de Criminologia disposen de coneixements teòrics i metodològics per tal de gestionar i supervisar el compliment de penes imposades al responsable d’un delicte en el marc d’un procés penal, ja sigui en l’àmbit de privació de llibertat, o en l’àmbit comunitari. A aquest efecte, han estat formats en el marc jurídic aplicable tant en el camp de la justícia juvenil com en el de la justícia d’adults, i en el marc científic dels resultats de la recerca sobre l’eficàcia dels programes d’intervenció amb penats. Aquest coneixement ha de servir per treballar en clau de reducció del risc de reincidència, per promoure la reinserció social dels infractors i per facilitar la reparació del dany comes a la víctima i a la societat.{/slider}
Mediació i resolució de conflictes: Els alumnes reben formació específica sobre les aproximacions teòriques al conflicte, els models per a l’anàlisi dels conflictes, la comunicació en contextos de emocionalitat elevada i les tècniques per a la gestió de conflictes. Aquestes competències poder ser d’utilitat si són aplicades dins els diferents àmbits de la conflictivitat per tal de afavorir la pacificació social i la reparació de danys (àmbit penal, àmbit comunitari, àmbit familiar, àmbit escolar, àmbit laboral, etc).
Atenció a la Víctima: El grau inclou l’estudi de la legislació vigent vinculada a les víctimes d’un delicte, dels mètodes d’avaluació científica de les necessitats d’una víctima, i dels models d’intervenció adequats a les necessitats específiques. Així mateix, es treballen les habilitats adients per implementar tècniques de resolució de conflictes i programes d’atenció a les víctimes.
Avaluació dels programes d’execució penal: Els anàlisis sobre el funcionament del sistema penal i sobre la eficàcia dels programes de intervenció amb penats haurien de permetre identificar les bones pràctiques, i les no tan bones, per afavorir la reducció de la reincidència. A aquest efecte, cal considerar les taxes globals, i diferenciar les taxes específiques segons tipus de condemna i segons perfil del condemnat. La cerca permanent de quins són els elements del contingut de la pena que més afavoreixen el desistiment en la delinqüència, hauria de servir per tal d’orientar la feina dels professionals que s’encarreguen de l’aplicació i execució de les penes.